Over Honeyguide

Veelgestelde vragen

Waar komt de naam Honeyguide vandaan?

Achter de naam Honeyguide gaat het verhaal van een vogel in de Afrikaanse wildernis schuil. Al miljoenen jaren werkt deze vogel, de zogenaamde Honeyguide, samen met de San, de oorspronkelijke bewoners van zuidelijk Afrika. De vogel dankt zijn naam aan het talent om honing te vinden in holle bomen in de Kalahari woestijn. De Honeyguide seint de San met een fluitsignaal, waarna ze samen op pad gaan voor honderden kilometers. Bij de boom aangekomen, oogsten de San de honing en geven ze de vogel zijn ‘fair share'.

Zonder hulp van de Honeyguide hadden de San de honing nooit gevonden en zonder hulp van de mens had de vogel de honing nooit kunnen oogsten. Deze unieke natuurlijke samenwerking is een voorbeeld van hoe wij van Honeyguide de toekomst van toerisme zien. Positief, persoonlijk en gebaseerd op samenwerking en eerlijkheid. Waar we elkaar wijzen op en ‘gidsen’ naar bijzondere plekken en waar bezoekers aan een verborgen parel iets positiefs toe komen voegen. Met tijd, aandacht en oog voor elkaar.

Voor wie is Honeyguide bedoeld?

Honeyguide is bedoeld voor iedereen die er graag op uit gaat dichtbij huis en een zo positief mogelijke voetafdruk wil achterlaten. Voor mensen die op zoek zijn naar reisinspiratie, maar dan nét even anders. Geen tips over de populaire attracties die iedereen al kent, maar juist de échte verborgen parels, de kleinschalige locaties, weg-van-de-massa belevenissen en ondernemers met een bijzonder verhaal. Plekjes met positieve impact op mens en planeet.

Bij Honeyguide zit je op de juiste plek wanneer je hart hebt voor de natuur, je wilt verdiepen in authentieke cultuur of goed voor jezelf wilt zorgen en tegelijkertijd een steentje wilt bijdragen aan lokale ondernemers die zich actief inzetten voor een betere wereld.

Heeft Honeyguide een winstoogmerk?

Nee Honeyguide heeft geen winstoog merk. Bij Honeyguide werken we met het motto: ‘purpose first’. Dit betekent dat we doen wat we doen, omdat we overtuigd zijn van onze missie. Om de toekomst van het (internationale) toerisme in goede banen te leiden en om de manier van reizen te veranderen (van consumptie naar betekenisgevend), werken we samen met changemakers. Kleinschalige ondernemers met passie, belangenorganisaties op het gebied van natuur & cultuur en destinatie organisaties.

Om Honeyguide draaiende te houden hebben we wel inkomsten nodig. Deze verdienen door naast de redactie werkzaamheden ook als contentteam ingehuurd te worden voor copywritingsklussen, social media campagnes en het organiseren van Honeyguide evenementen.

Richten jullie je alleen op Nederland?

Nee, maar we hechten wel veel waarde aan het bevorderen van slow travel en streven we ernaar het vervoer naar de bestemming zo duurzaam mogelijk te maken.

Hoe lang bestaat HoneyGuide al?

Het eerste concept, Honeyguide als kiem, ontstond in mei 2018. Sindsdien is Honeyguide gegroeid en verder ontwikkeld. Het platform is in november 2019 live gegaan.